Langdurig openstaande facturen drukken zwaar op uw cashflow. Zeker tijdens de coronacrisis, waarin voor veel ondernemers de omzet onder druk staat. Juist nu wilt u dat openstaande facturen sneller betaald worden. Dat geeft u meer financiële ruimte om te ondernemen en uw personeel te betalen. Vaak weet u zelf precies welke klanten een lange betalingstermijn hanteren. Toch kunt u ook daarop inhaken, zodat u voorlopig focust op blijven ondernemen.
Wij geven 5 tips om openstaande facturen sneller betaald te krijgen!
-
Factureer sneller
Maak direct na afronding van uw opdracht de factuur op. Wacht dit keer niet tot een vast moment in de maand. Hoe eerder uw factuur is verstuurd, hoe eerder deze doorgaans wordt betaald. Voor nieuwe opdrachten is het een optie om af te spreken dat vanaf heden de helft voorafgaand aan de opdracht wordt gefactureerd.
-
Maak duidelijke afspraken
Maak met uw klanten duidelijke afspraken over de betalingstermijn en voorwaarden. Dit is een goed moment om uw betalingstermijn terug te schroeven. Zorg altijd voor heldere communicatie richting uw klanten hierover. Het maken van strakke afspraken zorgt ervoor dat u in ieder geval ‘top of mind’ bent.
-
Hanteer strakke termijnen en onderhoud contact
Zorg ervoor dat u direct actie onderneemt wanneer de gemaakte afspraken door uw klanten niet worden nagekomen. Neem, nadat uw factuur is verlopen, meteen contact op om mee te delen dat de betalingstermijn is verstreken. Doe dit op een rustige en vriendelijke manier en blijf met uw klant in contact tijdens dit proces. Maak wederom duidelijke afspraken over wanneer uw openstaande factuur betaald moet worden en bevestig dit altijd per e-mail.
-
Waardeer uw klanten die wel betalen
Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar dat is het niet. Een positieve benadering en prettig contact helpen u uiteindelijk verder. Klanten die zich gewaardeerd voelen en heel tevreden zijn met de door u geleverde producten, diensten en service, zullen uw factuur wellicht ook bovenaan de stapel leggen. Bovendien levert dit natuurlijk nog veel meer voordelen op, zoals nieuwe opdrachten of goede leads bijvoorbeeld.
-
Toon daadkracht
Betaalt uw klant de openstaande factuur, ondanks alle door u ondernomen acties, nog steeds niet? Dan is het een optie om vervolgacties over te laten aan een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Neem, voordat u de vordering aan een derde partij overdraagt, nog wel even persoonlijk contact op met uw klant. Wellicht helpt het uitvoeren van wat pressie om hen toch tot betaling over te laten gaan.
Meer inzicht krijgen in uw eigen financiën?
Bent u bang om de grip te verliezen op uw eigen financiën tijdens deze onrustige periode? Misschien bent u zelfs al klanten kwijtgeraakt door de uitbraak van het coronavirus? Neem contact op met MKBvooruit. Wij brengen uw financiële situatie in kaart en helpen u bij een plan voor het innen van openstaande facturen en het voldoen aan uw eigen financiële verplichtingen.